Działalność dydaktyczna
- Wykład: Wybrane Zagadnienia z Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Nowoczesnej
- Wykład: Wybrane Zagadnienia z Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej
- Wykład: Konserwacja i Restauracja Malarstwa Sztalugowego
- Pracownia Konserwatorska
- Seminarium Doktoranckie
- Seminarium Konserwatorskie
- Seminarium Magisterskie
Promotor prac doktorskich (obronionych):
- Sławomir A. Kamiński: Problematyka technologiczna i konserwatorska w malarstwie Aleksandra Kobzdeja
- Mirosław Wachowiak: Malarstwo olejne Józefa Pankiewicza – materiał i technika
- Barbara Bielinis-Kopeć: Zagadnienia historyczno-konserwatorskie secesyjnego wnętrza projektu Henry`ego van de Velde w dawnym sanatorium w Trzebiechowie na tle innych realizacji artysty w Europie Zachodniej
Promotor prac doktorskich (przewody otwarte):
- Beata Staszewska: Zagadnienia badawczo-konserwatorskie dzieł artystów polskich z przełomu XIX i XX wieku, wykonanych w technice olejnej na tekturowych podobraziach fabrycznych
- Agata Warszewska-Kołodziej: Henryk Stażewski: zagadnienia badawczo-konserwatorskie prac malarskich
Recenzent prac doktorskich:
- Michał Matuszczyk - Konserwacja malarstwa współczesnego z elementami metalowymi w podłożu, prac doktorska pod kier. dr hab. J. Krauzego, prof. UMK Toruń 2005
- Jolanta Czuczko - Podłoża papierowe stosowane przez Leona Wyczółkowskiego. Zagadnienia typologiczne i konserwatorskie, praca pod kier. dr hab. Elżbiety Jabłońskiej, Toruń 2010
- Beata Jagieła - Tomasz Pryliński oraz regotycyzacja katedry obrządku łacińskiego w Przemyślu według jego koncepcji, praca pod kierunkiem Prof. dr hab. Lechosława Lameńskiego, Katolicki Uniwersytet Lubelski 2011
Promotor prac dyplomowych (zakończonych):
Dokumentacje przeprowadzonych prac znajdują się w archiwum ZKMiRzP i ZKiRSzN
- Boże Narodzenie, obraz olejny na płótnie, nr inw.1090
- Portret Opata, obraz olejny na płótnie, nr inw.1118
- Św. Barbara, obraz olejny na płótnie, nr inw.1082
- Św. Trójca, obraz olejny na płótnie, nr inw.1083
- Mała Św. Rodzina, obraz olejny na płótnie, nr inw.1088
- Św. Romuald i Św. Benedykt, obraz olejny na płótnie, nr inw.1110
- Ukrzyżowanie, obraz olejny na płótnie, nr inw.1111
- Matka Boska z Dzieciątkiem, obraz olejny na płótnie, nr inw.1117
- Palazzo Dona Anna w Neapolu, obraz olejny na płótnie, nr inw.1089
- Ukrzyżowanie, obraz olejny na desce, nr inw.1165
- Męczeństwo Św. Wawrzyńca, obraz olejny na desce, nr inw.1174
- Św. Jan/Salvator Mundi, obraz olejny na desce, nr inw.1189
- Portret Pastora E.A. Wandtke, obraz olejny na płótnie, nr inw.643
- Płycina ze sceną Chrztu Chrystusa, olej na desce, nr inw.948
- Bóg Ojciec z ciałem Chrystusa, rzeźba drewniana polichromowana, nr inw.1195
- Św. Katarzyna, obraz olejny na płótnie, nr inw.1205
- Portret dzieci – Julian i Jan Dobrzyńscy Leona Wyczółkowskiego, obraz olejny na płótnie, nr inw.1161
- Portret kanonika kaliskiego, obraz olejny na płótnie, nr. inw.1207
- Portret kanonika kaliskiego, obraz olejny na płótnie, nr inw.1208
- Portret kobiety, obraz olejny na płótnie, nr inw.937
- Wniebowzięcie NMP, tempera na desce, nr inw.1206
- Toaleta Bolesława Cybisa, obraz olejny na płycie azbestowej, nr inw.1303
- Portret kobiety, Stanisława Lentza, obraz olejny na płótnie, nr inw.1302
- Epitafium Rautterów, olej na desce, nr inw.1192
- Tarcza herbowa, olej na desce, nr inw.1308
- Tarcza zegarowa z widokiem Bingen, technika mieszana na desce, nr inw.1294
- Drzwi z wizerunkiem św. Antoniego, olej na desce, nr inw.1293
- Św. Franciszek, obraz olejny na desce, nr inw.1277
- Św. Klara, obraz olejny na płótnie, nr inw.1291
- Św. Rodzina, obraz olejny na płótnie, nr inw.1301
- Opłakiwanie, rzeźba drewniana polichromowana, nr inw.1290
- Św. Wawrzyniec, obraz olejny na płótnie, nr inw.1313
- Św. Anna Samotrzeć, obraz olejny na płótnie, nr inw.1292
- Madonna Tronująca, obraz olejny na płótnie, nr inw.1284
- Ikona Matka Boża Opieki, tempera na desce, nr inw.1350
- Madonna z Dzieciątkiem, rzeźba drewniana polichromowana, nr inw.1355
- Św. Anna Samotrzeć, rzeźba drewniana polichromowana, nr inw.1356
- Matka Boska z grupy św. Anny Samotrzeć, rzeźba drewniana polichromowana, nr inw. 1357
- Matka Boża i Apostołowie, obraz olejny na desce, nr inw.1364
- Grupa Trójcy Św., rzeźba drewniana polichromowana, nr inw.1368/1369
- Hiob rzeźba drewniana polichromowana, nr inw.1370
- Portret mężczyzny (F. H. L. Hohenzollern), obraz olejny na płótnie, nr inw.1377
- Portret kobiety ( M. B. Blumsee), obraz olejny na płótnie, nr inw.1375
- Portret kobiety (A. L. K. zu Dohna), obraz olejny na płótnie, nr inw.1376
- Hors cadre nr 38 Aleksandra Kobzdeja, technika własna, nr inw.1373
- Hors cadre nr 44 Aleksandra Kobzdeja, technika własna, nr inw.1374
- Szlachcic Czesława Moniuszki, obraz olejny na płótnie, nr inw. 1379
- Tronująca Madonna z Dzieciątkiem i Aniołem, obraz olejny na płótnie, nr inw. 1284
- Adam i Ewa, obraz olejny na płótnie, nr inw. 1289
- Ucieczka do Egiptu, obraz olejny na płótnie, nr inw. 1301
- Matka Boża z Dzieciątkiem, Jacka Malczewskiego, obraz olejny na płótnie, nr inw. 1188
- Bóg Ojciec (zwieńczenie ołtarza), obraz olejny na desce, nr inw. 1360
- Tablica z herbem Friedrich`a Ludwig`a Wilhelm`a Philipp`a von Vincke, nr inw. 1310
- Tablica z herbem Wilhelma Christiana Gottloba von Pöllnitz, nr inw. 1309
- Portret Fryderyka Henryka Ludwiga, księcia pruskiego - obraz olejny na płótnie, nr inw. 1377
- Immaculata/Ukamienowanie Św. Szczepana - obraz dwustronny, olejny na płótnie, (nr inw. 1358 - praca nagrodzona
- Św. Antonin z Padwy - obraz olejny na płótnie, nr inw. 1354
- Postacie - rzeźby drewniane, polichromowane, nr inw. 1444, 1445, wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, (wspólnie z dr J. Arszyńską)
- Dziewczyna z kotem, obraz olejny na płótnie, nr inw. 015, wł. prywatna, (wspólnie z dr S. Kamińskim)
- Widok na Piazettę w Wenecji, obraz olejny na płótnie, nr inw. 008, wł. Muzeum Narodowe w Poznaniu
- Portret rodziny Pisanich, autor Jan Rusten, obraz olejny na płótnie, nr inw. 003, wł. Muzeum Narodowe w Gdańsku
- Widok katedry w Berlinie, olej na płótnie, nr inw.1446, wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, (wspólnie z dr J. Arszyńską)
- Impresje, autor Hilary Krzysztofiak, olej na płótnie, nr inw. 004, wł. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, (wspólnie z dr J. Arszyńską i dr S. Kamińskim)
- Martwa natura, autor Antoni Zydroń, technika własna, nr inw. 002, wł. Urząd Miasta Poznania, (wspólnie z dr J. Arszyńską i dr S. Kamińskim)
- Portret Marii Gottlieb von Canitz, olej na blasze, nr inw. 1440, wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, (wspólnie z dr J. Arszyńską)
- Żółta szczelina, autor Aleksander Kobzdej, technika własna, wł. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, (wspólnie z dr S. Kamińskim) - praca nagrodzona
- Hors cadre 032, autor Aleksander Kobzdej, technika własna, wł. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, (wspólnie z dr S. Kamińskim) - praca nagrodzona
- Portret Salomei Dzieduszyckiej, olej na płótnie, wł. Muzeum Narodowe w Poznaniu, (wspólnie z dr J. Arszyńską)
- Św. Krzysztof z Dzieciątkiem Jezus, olej na płótnie, nr inw. 1441, wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, (wspólnie z dr J. Arszyńską)
- Rzeźby Aarona i Mojżesza, drewno polichromowane, nr inw. 1447, 1448, wł. Parafia Rzymskokatolicka w Trzemesznie Lubuskim, (wspólnie z dr J. Arszyńską)
- Kompozycja fakturowa nr 532, autor Bronisław Kierzkowski, technika własna, wł. Muzeum Okręgowe w Toruniu, (wspólnie z dr S. Kamińskim)
- Pejzaże abstrakcyjne I-V, autor Aleksander Kobzdej, technika własna, wł. prywatna, (wspólnie z dr S. Kamińskim)
- Wynurzony, autor Aleksander Kobzdej, technika własna, wł. Muzeum Narodowe w Poznaniu, (wspólnie z dr S. Kamińskim)
- Kobieta karmiąca dziecko, autor Adolf Frey Moock, olej na płótnie, nr inw. 007, wł. Muzeum Narodowe w Poznaniu
- Sakrarium - polichromowane, nr inw. 1436, wł. Parafia pw. śś. Piotra i Pawła w Mariance Pasłęckiej, (wspólnie z dr J. Arszyńską)
Promotor prac magisterskich (zakończonych):
- Beata Staszewska - Zagadnienia badawczo-konserwatorskie obrazów wykonanych w technice pastelu na płótnie na przykładzie twórczości Leona Wyczółkowskiego
- Przemysław Manna - Problematyka konserwacji olejnych obrazów Eugeniusza Eibischa
- Ewa Bugaj - Zagadnienia konserwacji obrazów współczesnych wykonanych w technikach mieszanych na przykładzie obrazu Stefana Kościeleckiego „Przestrzeń międzyświetlna XI/65” z Muzeum Okręgowego w Toruniu
- Anna Kaczyńska - Retusz i rekonstrukcja w malarstwie sztalugowym na przykładzie obrazu Salwador Mundi
- Marta Stefanicka – Podobrazie zastępcze do malowideł na drewnie, których podłoża uległy zniszczeniu
- Łucja Brzozowska – Wpływ czynników na mięknienie pod wpływem temperatury XIX i XX- wiecznych warstw malarskich, praca wyróżniona
- Bartosz Kołata – Problematyka konserwacji obrazów malowanych jeden na drugim
- Dagmara Wojak – Problematyka konserwacji XIX i XX-wiecznych obrazów olejnych wykonanych na podobraziach papierowych naklejonych na płótno
- Michał Lasek - Środki do izolacji kitów stosowanych do uzupełniania ubytków zaprawy
- Renata Śpiewak - Obrazy malowane na płótnie bez użycia zaprawy. Ich stan zachowania, przyczyny zniszczeń i problematyka konserwatorsko-restauratorska
- Małgorzata Gursztyn - Malowane kurtyny teatralne. Ich stan zachowania, przyczyny zniszczeń, wytyczne prac konserwatorskich, praca nagrodzona
- Edgar Pil - Obrazy akrylowe – technika, stan zachowania, problematyka konserwatorska
- Bożena Szmelter-Fausek - Malarstwo na szkle – badania, stan zachowania, konserwacja
- Anna Ziemecka - Oświetlenie zabytków ruchomych we wnętrzach kościelnych, praca wyróżniona
- Agata Warszewska - Podłoża konstrukcyjne dla obiektów niestabilnych, o niskiej sztywności podłoża na przykładzie Hors cadre nr 38 i 44 Aleksandra Kobzdeja, praca wyróżniona przez SKZ
- Paulina Drobisz - Zabytkowe lalki teatralne. Historia, charakterystyka kolekcji, stan zachowania i przyczyny zniszczeń
- Beata Ludwin - Studium nad warsztatem malarskim Wlastimila Hofmana. Problematyka badawczo-konserwatorska
- Emilia Mielcarek – Wybrane zagadnienia technologiczno-konserwatorskie XIX i XX- wiecznych obrazów wykonanych w technice chudej tempery na płótnie
- Sebastian Smagłowski - Sposoby ekspozycji obrazów dwustronnych
- Marta Osesek - Malarstwo Zbigniewa Litwina – zapomniana kolekcja, jej stan zachowania i konserwacja
- Anna Stelmaszak - Malowane wachlarze - budowa, stan zachowania, przyczyny zniszczeń oraz zakres prac konserwatorskich
- Dorota Borowiec - Przyczyny zniszczeń w malarstwie ikonowym na podłożu drewnianym, praca wyróżniona
- Joanna Jurczak - Metody i techniki stosowane przez współczesnych fałszerzy obrazów
- Ewelina Nowakowska - Czynniki wpływające na trwałość spoiny klejowej spoiw stosowanych w dublowaniu obrazów na płótnie
- Filip Dulka - Ratowanie i konserwacja zabytkowych klatek schodowych na obszarze Przedmieścia Bydgoskiego i Rybaków w Toruniu
- Mikołaj Wojdak - Rodzaje i podział inskrypcji w malarstwie sztalugowym
- Ilona Głuchowska - Uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej w obrazach na szkle
- Julia Kisielewska - Elementy metalowe w malarstwie współczesnym oraz wybrane zagadnienia ich konserwacji na przykładzie obrazów Bronisława Kierzkowskiego oraz innych artystów z nurtu malarstwa materii
- Aleksandra Sprada - Problematyka badawczo-konserwatorska cyklu "Pejzaży abstrakcyjnych" Aleksandra Kobzdeja z 1958 roku
- Klaudia Zielińska - Intencja artysty a dobro dzieła sztuki. O konflikcie i dialogu między twórcami i konserwatorami sztuki współczesnej
- Anna Czemeżyńska - Zagadnienia badawczo-konserwatorskie Ambalaży Tadeusza Kantora na przykładzie "Parasolki" z Muzeum Okręgowego w Toruniu
- Krzysztof Kosiński - Produkty spożywcze i organiczne w sztuce współczesnej. Stan zachowania i problematyka konserwatorska
- Karolina Ryfka - Dioramy, obrazy "malowane światłem"- historia, technika i technologia, stan zachowania i przyczyny zniszczeń
- Roma Gordon - Wybrane malowidła ścienne w klatkach schodowych i bramach przejezdnych bydgoskich kamienic z 2 poł. XX i początku XX wieku. Stan zachowania oraz propozycje rozwiązań konserwatorskich
- Karolina Belczyk - Wykorzystanie technik komputerowych w rekonstrukcjach dzieł sztuki na przykładzie zabytków ruchomych
Recenzent prac magisterskich:
- Tomasz Bulewicz - Traktat Daniela Burleiga Parkhursta "The Painter in Oil" oraz tajniki warsztatu Williama Bouguereau jako przyczynek do poznania techniki i technologii XIX-wiecznego malarstwa akademicko salonowego, praca pod kier. dr hab.J. Olszewskiej-Świetlik, prof. UMK
- Ilona Nałęcka-Czerniawska - Technika i technologia obrazu Matki Boskiej z Dzieciątkiem w otoczeniu dwunastu apostołów z 1460 r., praca pod kier. dr hab. J.Olszewskiej-Świetlik, prof. UMK
- Michał Błażejewski - Historyczne sposoby mocowania płócien na krosnach malarskich, praca pod kier. prof. dr kwal. II st. B. Rouba
- Dominika Sikorska - Technika i technologia obrazu "Jazda na ośle" Tomása Muñoz Luceny na tle technik malarstwa europejskiego przełomu XIX i XX wieku, praca pod kier. dr hab. E. Basiul, prof. UMK
- Katarzyna Cybulska - Malowane tarcze zegarowe typu schwarzwaldzkiego na podłożu drewnianym - technika i technologia na przykładzie wybranych zabytków w zbiorach polskich, praca pod kier. dr hab. J. Olszewskiej-Świetlik, prof. UMK
- Justyna Marcinkowska- Dzieła sztuki w transporcie, praca pod kier. prof. dr kwal. II st. B. Rouba
- Magdalena Sadecka- Dublaż odwracalny - stan, celowość, nowe idee, praca pod kier. prof. dr kwal. II st. B. Rouba
- Urszula Sarnowska - Badania przydatności farb krzemianowych w pracach konserwatorskich, praca pod kier. dr hab. J. Łukaszewicz, prof. UMK